2019. Június 16. Vasárnap - Jusztin.
Mekkora lábon él?


Az ökológiai lábnyom egy univerzális mérőszám, amely kifejezi, hogy mekkora föld- és vízterület szükséges a jelenlegi életviteli szokások fenntartásához. Magyarország túlfogyaszt!

Az energia ára a kockázat megosztásától függ

A villamosenergia gazdaságosan még nem tárolható, ezért a fogyasztás pontos előrejelzése sokat segíthet a termelőknek. Reméljük nemsokára jönnek a tárolók  és az okos mérők - smart metering - de addig is:
  • A nagyfogyasztóknál a menetrend megadása (15 perces időközökkel) jelentős ármérséklő hatással jár. Ehhez nélkülözhetetlen a korszerű mérés (távleolvasható), a belső hálózat szabályozhatósága és nem utolsó sorban tervezhetőség. A mérsékelt árakért cserébe, az eltérés kockázatát ekkor az ügyfél viseli.
  • A közepes fogyasztóknál a profilba sorolás jelent megoldást, ahol a vételezési szokásokról kitöltött kérdőív alapján a szolgáltató a szabványos fogyasztási profilok közül az egyikbe sorolja az ügyfelet. A cég működésének általános jellemzői szerint, a profil görbéje alapján kap ellátást, de eltérés esetén a kockázatot a ekkor a kereskedő viseli.
  • Kisfogyasztóknál nincs menetrend és profil sem. Akkor és annyit fogyaszthatnak, amennyi a rendelkezésükre álló teljesítmény alapján szükségesnek tartanak. Az árak az ő esetükben a legmagasabbak.
A gázpiacon a tárolás megoldott, de költséges. A fogyasztóknak meg kell fizetniük a tárolt energia beszerzési árát, a tárolási időszakban lekötött tőke költségét, a tárolóberendezések üzemeltetési díjai, hogy csak néhány tételt említsünk. Azonban a felhasznált mennyiség szezonális eltérése olyan nagy, hogy a folyamatos kitermelés érdekében a szolgáltatóknak még így is megéri üzemeltetni a tárolókat. Mindez segíti az ellátás biztonságát is, mert a szállítási tranzit kapacitások általában nem elegendőek a téli garantált ellátáshoz.

Az üzemanyag piac hasonlatos a gázhoz, azonban a kúthálózat, mint elosztói rendszer, erősen diverzifikált, önmaga is jelentős tároló kapacitással bír, így a finomítói termelés sokkal tervezhetőbb. Az üzemanyag piacon a nagyfogyasztók is általában a kúthálózatokon keresztül szerzik be a szükséges mennyiségeket, kis tételekben, egyedileg és a fogyasztási volumen alapján kapnak kedvezményeket. Itt a marketing eszközök lényegesen nagyobb hangsúlyt kapnak (hűségpontok, kényelmi szolgáltatások stb), mert a "szolgáltató váltás" sokkal könnyebben megoldható, mint a gáz vagy a villamosenergia piacon.